Posts

Showing posts from November, 2015
When we look at something, we should try to look from different angle of it. Then we could corroborate the perspective sensu stricto. Sometimes the answer is not always from our point of view and at this very moment, our ego is tested; to accept or to reject.

And now my ego is being tested.

sekadarnya

Sudahlah wahai hati, ini bukan kali pertama kau jatuh pada orang yang salah. Apa lagi yang kau nak ungkitkan? Sudah tiada apa lagi. Kau cuba samakan apa yang kau rasa dengan hati yang satu lagi bukan?

Sudahlah wahai hati, usah kau bazirkan masa kau untuk tu. Aku sudah mati akal untuk meredakan apa yang kau rasa. Rasa serba salah aku pada kau masih lagi ada dan apa yang aku perlu lakukan lagi untuk kau lupakan dia? Dia sudahpun bahagia dengan hati hati yang dia punya. Sekarang kau perlu tunduk dengan fikiran aku untuk seketika sama seperti dulu. Jika kau rasa fikiran aku terlalu rendah nilainya, kau tunduklah pada Tuhan. Jika itupun kau masih berdegil, aku sendiri akan lakukan perkara tu. Lama lama kau akan akur juga. Aku tahu kau sunyi, aku juga. Tapi kau perlu faham yang cinta itu hanya perlu diluahkan pada orang yang betul betul kau cinta.

Bukannya sekadar untuk menghilangkan rasa sunyi.

Oh dear

I really wanna make you happy,
I really do.

But how many chances I have to do that?
How many time could you really give me chance?
Even if you did, how should I know?

You hid things,
And make me wonder; did you really try to love?
And if you did; when? Right after your heart is broken?

Then I wonder again; did I deserve for this?
When I haven't even had a chance to call you 'my love'?
When I was in a total confusion about your love life?
When you didn't tell me about what makes you down?
When you hid things, even when you were trying?

You know what hurts me?

When I lost before I was in the game.

You heart is hard enough

You can't pretend that you have a strong heart,
Right after reading a quote of "brokenhearted",
You are a guarded garden,
And if you say you can stand by your own,
The whole garden would never be polite,
Dirt will start to come, and flies are all around.

I had a heart that was broken,
And you have come and mend it all.
Then I have a heart again.
So please don't play with mine.

For it is hard, but it is fragile.

share

We all have some good and bad news to share. We get excited over good one, or rebel over sad news. So what is the problem?

I call it 'channeling through'. How do you celebrate your happiness or what did you do when you’re sad? faith is our limit.

Good news sucks. It makes people forget who they are, sometimes. We are up to anything when we are so excited, either devil or angel.

Sad news does shit pretty well actually. That is when patience is needed. When you can’t afford to have it, then you will be in a total hell. You screw your life. Oh no, I screw myself though. That is why I posted this entry.

Real life has real consequences. You can say “stop doing what is hurting you” when you have never been in the situation. And over time, I don’t call it ‘hurting anymore’, but ‘satisfaction’. And when I have been at that level, what ever seems wrong in other people’s eye, good for me. you will never understand how hard I tried to look at things, like normal people do.

What's the matter with sharing anyway? Because I believe in sharing, will prevent you from channeling your excitement or problems onto the wrong track. But believe me, it has been long time I have not shared my life with ‘a person’, because it’s not everything you can share to your parents, siblings or anyone who is not really into your situation (people who experienced thing differently in their life - outdated). you may have really open minded kinda parents, so you will never feel how hard finding a right person to share.

I am really a messed up guy (in head). I have mental problem (I described it myself). And if you don’t believe me, you are exactly not the right one for me to share my life with.

God, at least I know You listen. so forgive me.

hey flower, you are so beautiful. but I cannot have you because you are not mine.

Kecundang

sebelum aku mengintai hendap hatimu,
aku berbicara tentang pelbagai rasa,
pelbagai rasa yang aku sudah lama,
tinggalkan.

dan memikirkannya membuat aku takut,
takut akan pelbagai rasa itu datang mengikat,
mengikat kembali hatiku yang kian longgar,
dengan manusia.

bagaimana entah agaknya,
mengungkap kata kata cinta,
atau memujuk hati yang luka?

saat aku mengintai hendap,
aku terleka.

bangunkanlah aku.
bila kau cakap diri kau jahat, aku yakin maksud jahat itu bergantung kepada individu itu sendiri.

tapi kau belum pernah rasa hidup dibuang keluarga, seksanya bila rasa diri dah takda nilai daripada pandangan manusia. bila kau tak dididik dengan agama, diselimutkan kasih sayang dan didodoikan nasihat. saat kau buka mata, dunia yang orang kaya pandang sampah yang kau kena lalu. dan kau perlu lalui jalan sampah untuk teruskan hidup; edar dadah, makan sampah, bunuh orang, diugut bunuh, jadi hamba ketua ketua samseng, atau terpaksa mencuri dan sentiasa lari dari manusia untuk teruskan hidup kau. hidup yang kau sendiri tanak pun lalui tapi nampak seperti hanya itu satu satunya jalan yang boleh kau pilih. pedih sial.

atau mungkin kau seorang yang mempunyai hidup yang orang pandang sempurna, tapi sebab kau ada masalah pada mana mana bahagian otak kau mula nak hidup memberontak, mula kenal dadah bila kau mula hilang arah, mula merosakkan diri kau bila takda orang yang nak tahu apa masalah kau, dua tiga kali masuk keluar penjara, atau kau sendiri yang cari masalah dengan perkara yang undang undang gariskan sebagai jenayah. bila jalan yang kau pilih tu payah nak keluar, kau rasa takda harapan lagi, kau takda kekuatan daripada orang sekeliling kau, serba salah pun tak guna, takda orang kisah. pedih jugak sial.

jadi lihatlah dunia yang luas sebelum kau cakap apa apa kepada orang sekeliling kau, jangan terlalu mudah lemparkan kata "aku ni jahat" atau "aku ni bukannya baik sangat" hanya bila kau terlepas perkataan maki sekali sekala, atau kau terlupa hari jadi ibu atau ayah kau, atau kau selalu bangun pukul 10 pagi, atau selalu tak tolong ayah kau cuci kereta, atau apa apa sekalipun, jangan terlalu mudah, sebab bila kau lemparkan kata tu pada orang yang lalui hidup yang payah macam contoh yang aku bagi tadi, kau ingat dia tak sedih ke apa? lebih baik kau bina semangat diri kau sendiri sebelum kau nak kata itu ini padahal benda tu kecil.

walau aku rasa diri aku teruk, tapi aku rasa Tuhan masih sayangkan aku. jadi aku rasa cukuplah, dengan apa apa yang Tuhan dah tunjukkan kepada aku. aku tak perlu nak label diri aku jahat, atau update di laman sosial tentang diri aku. biarlah orang tertentu sahaja yang tahu masalah aku. mungkin ada hikmah disebalik apa yang berlaku dalam hidup aku, yang Tuhan masih diamkan semua ni dari pengetahuan orang yang aku paling sayang sekali di dunia ni iaitu ibu, ayah dan keluarga aku sendiri.

terus beri aku petunjuk, Tuhan.

Bipolar

Jika aku kenalkan diri aku untuk mengenali diri kau,
Benarkah kau akan biarkan aku?
Sebab aku takut kau akan menyesal,
Ketika aku biar kau hadapi aku,
Ketika aku berada di dunia dua aku.

Dunia dua aku yang belum kau hadap lagi.