Oct 3, 2015

bahasa


ada beberapa entri gua yang berkisarkan bahasa tapi lama dulu. gua pencinta bahasa, tak kira bahasa apa cuma bahagian otak gua yang memproses bahasa kurang berfungsi dengan baik. gua susah nak ingat istilah mahupun mengaitkan sesuatu istilah dengan situasi, memang payah. jadi gua tak payah nak sibuk ambil ijazah bahasa, tapi fokus pada kerjaya gua.

Bahasa Melayu banyak; Jawa, Melayu Brunei, Indonesia, dsbg. cuma di setiap negara, terdapat badan yang bertanggungjawab untuk men-standard-kan Bahasa Melayu supaya mudah. disebabkan gua memang lembab dalam belajar bahasa, jadi tumpuan gua hanya kepada Bahasa Melayu. gua belajar Bahasa Inggeris jugak, cuma gua tak tekankan sangat dalam hidup gua. 

jadi, gunalah bahasa apa sekalipun jangan lupa Bahasa Melayu (bagi orang Melayu khususnya) sebab lu jelah yang perlu pertahankannya nanti. kalau lu sangat hebat berbahasa asing, tapi bahasa ibunda lu sendiri ke laut, mungkin bahasa asing tersebut akan masuk berserta budaya mereka sekali. sekarang pun sedikit demi sedikit budaya asing tu masuk ke sini.

Well, living in "civilized" society is unfortunate but it depends. you might be a follower of many self-proclaimed scholars and yet you can't go anywhere but dealing with unknowingly facts unless you are a scholar.

gua tak faham dengan manusia yang suka sangat 'share' tentang perkara yang melibatkan kebodohan manusia. betul, mereka bodoh, tapi the one who 'screenshot' and share is bodoh-er, betul tak? menyebarkan kebodohan orang mungkin satu kepuasan bagi mereka? atau memperbetulkan keadaan mungkin satu kesukaran bagi mereka? cukup cukuplah sebarkan benda macam tu.

lu pun Bahasa Melayu ke laut. Puih.

No comments:

Post a Comment

sedia memberi ulasan ?