Sep 3, 2015

anak tengah

selalunya, perkara yang paling buat gua sedih ialah apa apa yang berkaitan dengan keluarga. jika tentang awek ni memang sedih sebenarnya, cuma sedih yang manusia hadap dengan awek atau balak diorang hanya bertahan selama mana perasaan itu ada sehingga ia hilang. keluarga punya penangan bukan kepalang, tak pernah ada perkataan hilang perasaan terhadap keluarga. mana ada.

gua balik macam biasa, sebulan sekali. sejak dua tiga kali balik kebelakangan ni gua rasa rindukan keluarga gua, rasa nak cium cium semua. mungkin sebab bila gua balik sebelum ni, gua banyak habiskann masa dengan kawan kawan gua, keluar lepak tak kira masa. jadi kali ni apa kata gua nak ceria ceria dengan keluarga gua sekali sekala. 

kenapa entah bila gua buat sesuatu keputusan tu, mesti ada yang potong gua, menganjing sampai gua nangis. sejak gua buat keputusan nak ceria ceria dengan keluarga gua, masa tu mula semua gua rasa tak kena. bila lepak dengan keluarga gua, gua paling lambat sekali nak tangkap apa yang diorang bualkan, paling sedih sekali bila tidak diendahkan. memang gua jarang balik, tapi tak semestinya gua tanak balik, kan? tak payahlah gunakan alasan "lu jarang balik, lu siapa nak bagi pendapat dalam hal sekian sekian...", "lu jarang balik, kenapa kena kisah tentang hal kau...". 

gua bukan cepat melatah, walaupun lepas gua terima kata kata tu, gua terus maki, tapi gua taklah terus kekalkan label maki yang gua bagi. gua fikir balik, Tuhan bagi gua rasa dua; rasa jadi abang, dan rasa jadi adik. tapi kenapa entah gua susah nak rasa bersyukur. mungkin sebab sedih sebenarnya kalau kau fikir kau dianggap mesin yang perlukan duit, bukan kasih sayang. 

"rilek la, mungkin dia pun tak sengaja cakap benda yang sama pada lu, dia mesti tengah sedih dengan apa yang dia cakapkan tu..."

No comments:

Post a Comment

sedia memberi ulasan ?