moral

moral manusia berubah mengikut arus semasa. orang kata go with the flow bro, tapi aku tak salahkan meraka. dan memang kena ikut arus supaya kita tak kekok untuk hadapi kehidupan seharian kita. cuma tak perlu kesemuanya kita kena tinggalkan hanya dengan alasan "mengikut arus semasa".

dasawarsa ni, moral manusia nampak seperti lebih sopan, lebih menunduk daripada mendongak, lebih kurang berkata daripada berborak tak tentu hala, lebih banyak masa dihabiskan di rumah sendiri tanpa bergantung pada orang lain dan yang lebih penting, lebih kurang mengetahui hal hal dunia "sebenar".

tapi aku hairan, kenapa kebanyakan manusia yang kononya mengikut arus ni bila berhadapan dengan situasi yang orang tua tua kata "kehidupan", mereka lebih banyak melarikan diri daripada menghadapi. duh, moral manusia yang nampak seperti lebih sopan ni sebenarnya lebih mendongak, lebih banyak berkata dan lebih banyak bergantung pada teknologi yang disimpan di poket poket, dan yang lebih penting, lebih banyak belajar dunia "sebenar" dengan membaca tulisan tulisan palsu di alam yang gua panggil maya.


aku hairan sepatutnya dunia yang orang panggil dihujung jari ni lebih mudah mengenal seseorang manusia atau masalah dunia tetapi tidak. mereka lebih suka berkawan dengan tulisan, memilih kawan di senarai kenalan untuk bercerita, lebih lembab dalam menghadapi masalah "kehidupan" dan lebih banyak membaca puisi dan prinsip prinsip yang entah tak apa apa.

jadi cukuplah dengan dunia ilusi tu, ambil tahu pasal dunia luar, ambil tahu tentang masalah manusia, bersosial tanpa menggunakan medium ketiga, dan hadapi masalah dengan kelima lima pancaindera,

look up, turn off your devices, and get real.

Comments