Oct 1, 2014

hari yang kecil

Saya rasa dunia ini tidak adil. Bertahun saya mencari resipi untuk tidak dinodai kemarahan diakhiri dengan kemarahan yang amat. Saya memendam rasa yang sepatutnya saya luahkan selama mana yang saya mampu untuk lakukan. Tapi hari ini mengajar saya apa itu erti benci. Dahulu saya merasakan bahawa membenci seseorang itu maksudnya menumbuk di muka ataupun menghancurkan kebahagiaan orang yang saya benci. Tetapi hari ini, Tuhan telah tunjukan pada saya maksud benci itu adalah kemarahan yang timbul di dalam diri saya sendiri sedangkan yang dibenci itu hanya gembira melihat saya memendam rasa.

Tetapi saya belum cukup bodoh, setelah bertahun kajian saya tentang momen yang terjadi dan secara tidak sengaja melintasi sepotong ayat yang menyatakan tenaga negatif yang kita salurkan pada alam adalah tidak baik untuk diri saya sendiri, saya tidak lagi membenci malah saya lebih menyukai orang yang saya benci selama ini.

Benci datangnya daripada cemburu, tapi saya masih belum jumpa ubat untuk mengubati perasaan cemburu ini.

No comments:

Post a Comment

sedia memberi ulasan ?