Jul 25, 2014

masyarakat

dalam keadaan yang payah dan pedih ni masih lagi ramai yang berpura pura mencari redhaNya padahal diorang tak buat apa apa pun. kau rasa kau boleh berjaya kalau kau tak belajar langsung? I don't think you can even answer the first question during the exam if you didn't even come to the class and flap through notes. dalam dunia yang takda nilai di sisiNya pun masih kena ada kerja untuk dapatkan hasil. so takanlah nilai akhirat lagi rendah daripada dunia?

I see our society has been really living in deception, something unreal where you can share your idea and get followers, or you can get information based on what you want it to be and when you went through something that is opposed to your logic, you reject. perhaps, what did you read doesn't even exist and you believed it.



I have been really busy working, a lot of stories I keep it in my notebook, and my head. well, it has come the time I should be real, get outta the things I have been used to, and get real. I want to talk to people, share thoughts, smoke freely and get away from those who are unreal. I will do it slowly and steadily.

oh and I want to rebuild my skills at drawings, or taking pictures.

Jul 16, 2014

disiplin

memang betul kata orang, hidup ni penuh dengan dugaan dan cabaran. tapi sampai bila dugaan itu akan terus berirama dan cabaran itu harus kau hadapi secara terus menerus? sebenarnya dugaan dan cabaran takda lah sesukar mana, cuma kau je yang terperangkap dengan jaringan halus yang membuat diri kau rasa tak selesa.

hari demi hari manusia sibuk mencari penyelesaian kepada masalah dunia, terutama dalam bab agama. sebenarnya mudah je, baiki Iman yakin pada Allah ikut cara Nabi Muhammad saw. tapi biasalah macam yang gua cakap tadi jaringan jaringan halus yang membuatkan kau rasa tak selesa dengan jawapan yang dah tahu sebenarnya dan gua pun terperangkap sama.

cuma kena disiplinkan minda. kasi denda.

Jul 7, 2014

syukur

how many times have you come out, meeting the poor or anyone who less fortunate than us, and feel the pain of them?

manusia tak pernah puas. yes and how about people who never taste a small portion of satisfaction? you think life is too tough when you tried to move on after your heart has broken, or when you say you're damn hungry when you have bucks in your wallet, or when you you say you're tired of thinking what to wear when you have too many tops and bottoms to be put on? just be grateful for what ever you have, even it looks like it isn't enough.

boleh tu boleh, tapi tak perlu nak cerita satu dunia macam kau lah paling susah kat dunia ni.

Jul 4, 2014

tiada lagi

tiba tiba pagi ni gua terkenang nenek gua yang biasa orang kampung panggil Nek Milah. dulu masa kecik kecik gua suka lepak kampung, asal cuti sekolah je gua mintak ditinggalkan di kampung so agak agak cuti akhir tahun yang lebih kurang sebulan lebih tu mesti gua kat kampung.

dulu ada ayam, so bila bangun sahur dengar bunyi ayam, memang nostalgic sangat , good old days. lepas tu telur ayam kampung yang paling gua suka, comel. banyak sangat perihal gua kat kampung so gua rasa kena ada satu entri pasal kampung gua. masa gua kecik dulu memang kampung tu rumah papan lagi, sekarang dah batu dan perasaan ni pun turut mengeras macam batu, dah tak rasa kampung.


tak tahu lah pahal nenek gua baik dengan gua dulu, sampai gua jadi cepat cemburu, bila nenek gua macam peluk cium sepupu gua yang lain mula lah gua hentak kaki, zahirkan kecemburuan tu. haha tapi memanglah nenek sayang semua cucu dia. dulu gua tak kisah pun tinggal bertiga dengan nenek dan atuk gua, kadang kadang ada lah sepupu gua duduk Shah Alam tu, dia suka tinggal sekali. jadi kebanyakan masa kecil gua dihabiskan di kampung gua berkasih sayang dengan atuk dan nenek. sekarang tak hairanlah kenapa gua ni kekampungan sikit, hehe.

tapi atuk nenek gua dah lama takda.

Jul 2, 2014

2000


the biggest part in life is to grow up, adik. semoga yang keempat belas kali ini bukan lagi yang bukan bukan. learn how to struggle in life when you are at your worst. but I will try to be a good abang from now on, and spend more time with you. happy birthday.

tapi janganlah garang garang oke.

entahlah

"if someone gets angry on silly or small things, that means he needs love." - I don't know if it is a valid statement of psychologist, but it is happening to me.


I am a learning people, and I wonder too why some people do not take any lesson to what had happened to them, well if I am a psychologist, I'd simply say they are having a type B personality. because they don't really care what would happen, and less likely to over-thinking.  

I once care too much on someone who doesn't love me, well even now I am not sure but it is not working. I am not getting what I want but I get even worse than what I should be. that is not what is love supposed to be, isn't it? 

then I get angry easily. well I think it should be my past already. I am getting comfortable with what I have right now, I don't feel mad or in general I don't feel anything. is it a good thing or am I just loving?

still, I haven't found what is it.

cuma memori


I have once lost my memory card which contained lots of pictures and everything. but my teacher told me that brain is the best place where memory should lie forever.

gua lebih senang jika kenangan atau ingatan itu dipanggil memori. tapi yang seterusnya terletak pada kau nak mengolah maksud memori itu apa. 

pada gua, memori itu apa apa yang kau takan mampu alami sekali lagi dan tidak boleh disentuh oleh pancaindera lima, cuma boleh diingat dan dirasa. jadi jika ia pahit, kau akan zahirkan kepahitan itu dan jika sebaliknya kau akan zahirkannya juga. sama sahaja.

cuma yang pahit tu kau janganlah cuba cuba nak rasa lagi.